onsdag 3 september 2014

I valet och kvalet..


Det roligaste med valrörelsen är att lyssna till olika människors idéer och tankar om ”ditten och datten”. Mötet med väljaren är det bästa. Många människor blir känslomässiga när de vill kritisera eller framföra något negativt för de känner sig lite obekväma i det. Jag har själv också blivit det och bad en person att gå. Han frågade mig en sak och jag skulle svara, varpå han avbröt mig ganska högljutt gång på gång och då sa jag att han kunde gå någon annanstans. Det som hände var att han stannade kvar och dialogen som följde blev riktigt bra.

I valet och kvalet stöts och blöts olika frågor och missförstånd odlas för att ens eget parti ska stå sig bäst i mediebruset och det är ingen nyhet men det som bekymrar mig är när en del andra partier dissar och förtalar sina politiska kolleger genom att själva framstå som de verkliga hjältarna i Enköping. Ett parti kommer aldrig att få så stor majoritet att de helt själva kan styra kommunen. Det är dumdristigt att diskvalificera sina eventuella med regenter oavsett om det är i opposition eller ej.

Jag önskar för egen del att jag skulle ha haft mer tid att lägga ner på det utåtriktade arbetet och kan erkänna att jag avundas exempelvis folkpartiet som har ”fått till” en ny och engagerad grupp. Är man fler kan man göra mer. Vi i kristdemokrater i Enköping saknar inte visioner eller idéer men har varit dåliga på att föra ut dem. Vi är övertygade om att kunna tillföra Enköpings kommuns politiska ledning kompetens inom många områden i ett samspel med de övriga partierna.

I det stora hela har flera partier samma eller liknande åsikter många har egna bra idéer men mycket som kommer upp nu i valrörelsen är också ”gammalskåpmat” som inte behöver vara dålig i sig men är sådant som man redan under mandatperiodens gång gjort utspel om från flera håll. Alla vill vara med och vara relevanta och synas, så är det bara. För i valet och kvalet kan det ha betydelse för den som ska välja. Socialdemokraterna med Helena Proos i spetsen gör en utmärkt kampanj på hemmaplan och nu menar jag inte att hon är ”gammalskåpmat” utan att de för fram och står bakom en utsedd ledare. Budskapet är ett enat parti som står bakom sin utvalda ledare mer än så behöver man kanske inte göra för att nå fram i bruset för att få bort kvalet från valet.

Jag hoppas givetvis på en fortsatt borgerlig ”allians”. Vi är många nya som är villiga att gemensamt samarbeta och bida till en stabil, kompetent och framåtsyftande politisk majoritet. Vi har möjligheter att höja kompetensen ytterligare den kommande mandatperioden, även om en del erfarna politiker lämnar sina uppdrag. Bo Reinholdsson kommer att fortsatt bistå oss  Kristdemokrater i Enköping med sin kunskap så även om han inte syns lika ofta är han likväl där. Vi aspirerar inte på att vara med överallt men att ha en övergripande insyn och medbestämmande vill vi självklart. Detta för att bevaka att våra hjärtefrågor kan infrias och att vår människosyn genomsyrar kommunens alla områden.


Kristdemokraterna står för en människosyn som utgår från människans okränkbara värde och att alla människor är olika. Utifrån sina egna villkor ska alla ha rätt till full delaktighet i samhället och jämlika levnadsvillkor.


Ett löfte jag avger nu är att vi ska bli bättre på att föra en dialog, att vara mer utåtriktade och träffa människorna i kommunen, för att lyssna, ta till oss och föra vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Enköping, Mälardalen, Sweden