onsdag 29 januari 2014

Mäh..!!!


 
 
 
 
LRF hur står det till?!

LRF:s pr-kupp – delar ut hamburgare på skolans köttfria onsdag
Bakom pr-kuppen står LRF i Nyköping, men avdelningen får även backning av LRF centralt.
"Lösningen är mer komplex än "kött eller inte kött", vilket LRF Nyköpings kommungrupp vill uppmärksamma. Den 40-procentiga ökningen av köttkonsumtion i Sverige sedan 1990 har nästan uteslutande bestått av importerat kött. Om den offentliga upphandlingen valde svenska livsmedel i större utsträckning skulle det gynna både den biologiska mångfalden, klimatet och svenska företag", skriver Jan Eksvärd, LRF:s expert på hållbar utveckling, i ett mejl till Dagens Media.http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3801084.ece

Jag håller helt och fullt med i sak när det gäller att importera så lite kött som möjligt men bönderna i Sverige är väl inte enbart ”köttbönder” utan många odlar väl grödor av olika slag.  Det jag inte förstår är varför man inte skulle kunna äta vegetariskt en dag i veckan, det är mycket märkligt att det skulle vara konstigt eller normbrytande på något sätt.
Skulle utbudet vara stort nog på lokalodlad mat hade  förmodligen inköpen sett annorlunda ut. Att upphandla det som finns lokalt  i första hand är en bra början men det är ofta där det finns svårigheter och problem när det gäller volymer.. men problem är till för att lösas!
Ett liknande förslag har varit uppe i KF (tror att det var MP eller om det var ett medborgarförslag om att inrätta en "köttfridag" i kommunen) Jag röstade då med majoriteten dvs mot ett sådant förslag av något skäl som jag inte minns; men även gamla hundar kan lära sig nya saker…

Jag ser inte någon konflikt mellan mat och mat, så länge maten är näringsrik och behandlats väl. Att äta det ena eller det andra spelar ingen roll för mig men varför ska kött vara ett måste? Det borde vara lika självklart att inte äta kött vare dag/lunch som att man på något vis "måste" det, åtminstone är det så i min värld.
Kan hända att en vegetarisk dag/lunch i veckan kan ge pengar över till lokalproducerat(ekologiskt) kött?

Ingen  av oss kommer att lida näringsbrist om vi inte äter kött en lunch i veckan men vi kommer kanske att se maten ur ett annat och mer vidgat perspektiv, vem vet...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Enköping, Mälardalen, Sweden