tisdag 27 december 2011

Allianssamarbete handlar om kompromisser och att ”välja sina strider”

Idag publicerades mitt svar till någon som kallade sig nattsuddare och som var fundersam över KDs väljare och vad de skulle kunna tänkas tyck i frågan om att krogar i Enköping ska få ha öppet till kl.02.00 i stället för 01.00.




Bästa nattsuddare jag är väl medveten om att det finns Kristdemokratiska väljare som kanske inte håller med om beslutet att ändra tillbaka serveringstiderna till kl.02.00. Jag uttalade mig utifrån hela alliansgruppens väljare efter att alla allianspartier sagt sitt i frågan och inte specifikt utifrån de kristdemokratiska väljarna.




Vi i KD har 2 mandat, M har 16, C har 7 och FP har 2. Utifrån denna fördelning får man prioritera sina hjärtefrågor som man är beredd att slåss för. Jag har också uppfattat att de som röstat på Kristdemokraterna också varit för en allians med de andra partierna. I en allians får man som enskilt parti inte alltid varken den positiva eller negativa responsen på det politiska arbetet. Men vi Kristdemokrater har värnat om allianssamarbetet och tycker att det är viktigt för oss att vara med och påverka, såväl genom enskilda hjärtefrågor som i gemensamma idéer och riktningar.

34,80%
10,04%
5,29%
4,63%
29,11%
3,56%
6,01%
5,44%
1,12%
MCFPKDSVMPSDÖVR


Jag är också av den meningen att människor själva ska ta ett större ansvar för sina liv och handlingar och tror heller inte att beslutet om att ändra öppettiderna bidrar till en större försupning än tidigare när man fick ha öppet mellan kl.02.00 och 03.00.



När vi tog beslutet i Socialnämnden var vi alla överens om att det ska göras tätare kontroller och att vi även ska se över taxorna för dem som vill ha öppet sent. Innebörden i detta blir att man som krögare får bära mer av sina kostnader för kontroller, vilket ska bidra till en ansvarsfull alkoholservering. Ytterligare arbete ska förhoppningsvis komma igång under kommande år i form av ett projekt som ska rikta in sig på drogförebyggande arbete. Droger är ju mer än alkohol, vi har problem med dopning som vi också vet är nära sammankopplat med aggressivitet och våld men det finns också ett omfattande missbruk av olika droger i tablettform. Även dessa människor finns på stan på natten.



Jag hoppas att jag här med gett bästa ”nattsuddare” en förklaring på hur jag ser på beslutet.

3 kommentarer:

  1. Varför sade Anna i Ep idag att alliansen inte hade diskuterat frågan? Det stämmer ju inte?

    SvaraRadera
  2. Ja,du Tomas om jag det visste..."överraskande"läsning var det i alla fall...

    SvaraRadera

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Enköping, Mälardalen, Sweden